Lage instapdrempel
Starten met UiPath vergt geen grote investeringen. Voor kleinere organisaties en voor evaluatie-doeleinden kan een gratis “community” versie gedownload worden. Het mooie is dat deze versie reeds alle functionaliteiten van de betalende versie bevat. Ook het aanschaffen van de betalende “enterprise” versie hoeft niet op grote financiële bezwaren te stuiten met jaarlijkse licentiekosten voor de basis set-up die rond de €5.000 liggen. Dat is weliswaar in sommige gevallen een stuk duurder dan Microsoft Power Platform, maar Power Platform is nog te beperkt qua funtionaliteit voor veel bedrijven, ook voor eenvoudige toepassingen.
Uitgebreide opleiding en support
Naast het feit dat de community versie kosteloos ter beschikking gesteld wordt, is ook het trainingsmateriaal gratis online beschikbaar in de UiPath Academy. Aan het doorlopen van de verschillende trainingsmodules zijn certificaten verbonden, die behaald kunnen worden wanneer online tests met positief resultaat worden afgelegd. Als aanvulling op de Academy is er ook een zeer actief UiPath Forum waar ontwikkelaars elkaar vinden voor vragen en voor het uitwisselen van ervaringen. Klanten met een betalende licentie kunnen bovendien beroep doen op de support diensten van UiPath zelf, vergelijkbaar met een klassieke helpdesk.
Gebruiksvriendelijke ontwikkeling en user interface
De user interface van UiPath is vrij gebruiksvriendelijk en eenvoudig opgebouwd. Processen worden voorgesteld in een Visio-achtige workflow die het makkelijk maakt om het overzicht te behouden. De activiteiten kunnen via drag & drop geselecteerd worden uit een bibliotheek, waar ze via een handige zoekfunctie kunnen gevonden worden. Mits een doordachte opbouw, kunnen modules die in verschillende processen terugkomen, zonder veel moeite hergebruikt worden. Verder beschikt UiPath over een recorderfunctionaliteit, die het mogelijk maakt om de wijze waarop een menselijke gebruiker een proces uitvoert, op te nemen en die basis als uitgangspunt te nemen voor het eigenlijke automatiseren.
Attended en unattended
Attended en unattended zijn begrippen die vaak gebruikt worden wanneer het over RPA gaat. Kort gezegd gaat dit om het onderscheid tussen een eindgebruiker die rechtstreeks controle uitoefent over de bot en er in zekere zin mee in dialoog gaat, tegenover een bot die onzichtbaar achter de schermen, vaak gescheduled, een proces afwerkt. Beide scenario’s worden door UiPath ondersteund en binnen één omgeving is ook de combinatie van beide types mogelijk.