Boost het succes van je RPA implementatie: Zorg voor balans tussen mens en technologie

TeRoCo Ambits

Invloedrijke denkers zoals Geert Noels, Peter Hinssen en Steven Van Belleghem laten er geen twijfel over bestaan: technologie en digitalisatie zijn de winnaars van de corona crisis.

Tijd om tot actie over te gaan 

Goed nieuws voor de organisaties die hier al jaren in investeren, zij zijn momenteel het best gewapend om zich door de crisis heen te slaan.  Een wake-up call voor de anderen om zich hierbij aan te sluiten. De grootste bedreiging voor het voortbestaan is niks doen en hopen dat de tijd van voor de crisis terugkomt…

Voor de ondernemingen die het geweer van schouder willen veranderen, liggen er nu veel kansen.  De CFO krijgt ongetwijfeld de opdracht om naar efficiëntieverhoging op zoek te gaan en de CIO wiens capaciteit soms al voor jaren volgepropt was, maakt tabula rasa.  Hierdoor komt er ruimte voor slimme investeringen.  Tegelijkertijd zien we de toegankelijkheid en betaalbaarheid van de nieuwste technologieën toenemen.  Zo is het bijvoorbeeld tekenend dat een speler als Microsoft zich op de RPA (robotic process automation) markt stort, zowel met eigen ontwikkeling als gerichte overnames.

Alle voorwaarden om vol de kaart van de digitalisatie en automatisatie te trekken, zijn dus vervuld.

Mens en technologie moeten in balans zijn

Eén cruciale factor voor een geslaagd traject, mogen we daarbij niet uit het oog verliezen: de mens.  Het is niet omdat de omstandigheden het vereisen en de technologie beschikbaar en betaalbaar is, dat de transformatie automatisch een succes wordt.  Behalve de broodnodige verandering in de customer experience, wijzigt ook de employee experience.  In processen die draaien op bots en slimme algoritmes, verschuift de rol van de medewerker van uitvoerder naar regisseur en troubleshooter. Dit is een stevige transitie, waarvan we niet zomaar mogen aannemen dat ze zonder ondersteuning lukt.

De middle manager in het oog van de storm

Middle managers staan hier voor een dubbele en aartsmoeilijke opdracht: processen herdenken en nieuwe technologieën invoeren langs de ene kant en langs de andere kant hun medewerkers begeleiden in deze verandering. Het is geen evidente klus om de impact van RPA op de mensen te managen. Middle managers staan vaak heel alleen in deze uitdagingen.

Hierbij een aantal vragen waar je als middle manager ongetwijfeld mee geconfronteerd zal worden en waar je niet altijd zonder hulp een antwoord op weet:

  • Hoe krijg ik buy-in van mijn team voor een technologie die hun werkgewoontes helemaal overhoop gooit?
  • Hoe ga ik om met de menselijke angst die gepaard gaat met deze veranderingen?
  • Hoe zorg ik voor een nieuwe en meer waardevolle jobinvulling voor elk van mijn medewerkers?
  • Hoe motiveer ik mijn medewerkers om nieuwe rollen en verantwoordelijkheden op te nemen?
  • Welke nieuwe skills heeft elk van mijn medewerkers nodig?
  • Hoe kan ik mijn medewerkers on-the-job ondersteunen in hun nieuwe rol?

Middle managers hierbij ondersteuning bieden, vormt een cruciale schakel in een succesvolle digitale transformatie.

De kracht van het partnership tussen Teroco en Ambits

Daarom slaan Teroco en Ambits de handen in elkaar. Daar waar Teroco de geknipte partij is voor de technische kant van de RPA implementatie, zijn de business mentoren van Ambits gepakt met jarenlange ervaring om de middle managers te ondersteunen in de menselijke uitdagingen. Zij ondersteunen met hands-on en meteen implementeerbaar advies gebaseerd op hun eigen ervaring. Samen zorgen Teroco en Ambits ervoor dat jouw RPA implementatie slaagt.